Dieta o niskim indeksie glikemicznym, czyli racjonalne podejście do jedzenia

0
65
Dieta o niskim indeksie glikemicznym, czyli racjonalne podejście do jedzenia

Żyjemy w czasach, kiedy coraz więcej osób zwraca uwagę na swoją dietę. Wzrasta również zainteresowanie poszczególnymi systemami żywieniowymi i czynnikami, które decydują o tym, w jaki sposób zmienia się nasza waga i sylwetka. Jednym z nich jest indeks glikemiczny, o który możemy zadbać z dietą niski indeks.

Czym jest i jak wpływa na organizm indeks glikemiczny produktów?

Indeks glikemiczny pozwala sklasyfikować żywność na podstawie jej wpływu na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Punktem referencyjnym, według którego ocenia się wpływ każdego produkt na zmianę poziomu cukru we krwi, jest glukoza (IG=100). W związku z tym produkty zostały podzielone na trzy grupy – o niskim indeksie glikemicznym, średnim indeksie glikemicznym i wysokim indeksie glikemicznym. Idąc tym tropem, produkty o wysokim IG powodują wzrost poziomu glukozy we krwi. Spożywanie dużej ilości takich produktów może mieć bardzo niekorzystne skutki dla naszego organizmu takie jak np. zaburzenia glikemii i patofizjologii oraz wiele chorób w tym m.in. cukrzyca i insulinooporność. Do grupy produktów o wysokim indeksie glikemicznym należą węglowodany i cukry proste.

Jak powinniśmy się odżywiać, jeżeli zwracamy uwagę na indeks glikemiczny?

Jak powinniśmy się odżywiać, jeżeli zwracamy uwagę na indeks glikemiczny?

Już wiemy, że z reguły najzdrowsze są produkty o niskim indeksie glikemicznym. Co jednak zaliczamy do tej grupy? O tym, że określony produkt należy do grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym, możemy mówić wtedy, kiedy jego indeks glikemiczny wynosi poniżej 55. Na takich produktach jest oparta dieta pudełkowa z niskim indeksiem glikemicznym. Do tej kategorii zaliczamy: mięso, ryby, owoce morza, warzywa strączkowe, nabiał, niektóre kasze – bulgur i gryczana, chleb żytni razowy, ciemne makarony, surowe warzywa, większość owoców, oleje roślinne, orzechy i nasiona, ryż dziki i komosa ryżowa. Podstawą diety powinny być produkty o niskim indeksie glikemicznym. Nie oznacza to jednak, że spożywanie produktów z IG > 55 nie zawsze jest niekorzystne. W niektórych sytuacjach produkty należące do grupy produktów o średnim IG 56-69 i wysokim IG > 70 jest wręcz wskazana. Zazwyczaj poleca się je przed aktywnością fizyczną, podczas pracy oraz tuż po wymagającej aktywności (np. po treningu siłowym lub po bieganiu). W prawidłowym rozdzieleniu produktów w diecie może nam pomóc catering dietetyczny Łódź, który oferuje m.in. dietę niski indeks.

Kto powinien wybierać produkty z niskim indeksem?

Produkty z niskim IG zalecane są osobom dbającym o sylwetkę, chcącym schudnąć oraz starającym się zabezpieczyć przed rozwojem chorób. Dietetycy zalecają ją również osobom, które już teraz zmagają się z niektórymi chorobami. Ze swojej strony dietę niski indeks polecamy również osobom prowadzącym siedzący tryb życia (pracownicy biurowi) oraz mało aktywnym fizycznie. Dieta niski indeks jest także zalecana wśród osób, u których stwierdzono następujące choroby: cukrzycę typu 1 i 2, choroba Hashimoto, insulinooporność, niedoczynność tarczycy, hipertriglicerydemię, zespół metaboliczny i hipercholesterolemię. Bardzo ważne jest to, aby ostatni posiłek dnia, szczególnie jeżeli jest spożywany tuż przed snem, powinniśmy spożywać produkty z niskim indeksem glikemicznym.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here